Grand Tour Italie 2022

31 juli 2022 - Doesburg, Nederland

19 -06- 2022.Vandaag begint onze grote Italie reis ,na 2 jaar uitstel door corona.Het plan ligt er dus al even,we willen een rondreis maken naar het zuiden en de drukke plekken zoveel mogelijk vermijden. Zo min mogelijk over de Autostrada ,dus veel binnendoor.We gaan met de Cabrio dus rijplezier gaat voor. We vertrekken vroeg vanuit Doesburg en gaan nog even langs Ulft en Rees om afscheid te nemen en nog even te knuffelen met de kleinkinderen. De reis verloopt voorspoedig we overnachten in Mullheim.Bij Hotel Alte Post met fijne bedjes nu,Schramm, dus net als thuis.Het is al behoorlijk warm en we starten met verse ginger ale,heerlijk bij deze temp.38 graden!

We eten lekker buiten in de tuin, het is direct vakantie.

20-06- 2022  We vertrekken we uit Mullheim en rijden over de St.Bernardino naar Italie.Prachtige rit ,op de top hebben we wat gedronken. Wat nukkige baas bij het cafe daar we mogen niet naar binnen i.v.m corona. Hij vond de auto wel mooi ,kwam even kijken toen we vertrokken.

Er was een dikke file bij Milaan door vrachtwagen die in brand stond. De agriturismo Arte Contadina bij Piacenza was geweldig,lag handig dicht bij de autostrada. We hebben er heerlijk gegeten, la mama had alles zelf gemaakt.Heerlijke ravioli met salieboter, zo mooi gevouwen.Prachtig rundvlees en roomijs met frambozen toe.

21-06-2022 Vandaag gaan we dwars door de Apenijnen over de SS 12. Prachtige route ,veel bochten ,maar de auto en Rob doen het geweldig. onderweg bij een koffiestop kregen we de koffie aangeboden door een praatgrage Italiaan. We gaan naar Lucca waar we verblijven in een villa aan de rand van de stad,net buiten de muren. We verkennen 's avonds de stad en eten in het centrum. Midsummer night dus lang licht.

22-06-2022 De hele dag zwerven we door Lucca ,pakken een terrasje bekijken hier en daar een kerk , we herkennen soms wel soms niet delen van de stad.Vanavond eethuisje zoeken wat een luxe ,we relaxen nog even op de kamer het is al behoorlijk warm. Rob eet in de avond een gevuld konijntje en hij breekt een kroon van zijn kies.

23-06-2022 We vertrekken uit Lucca en gaan vandaag naar Viterbo. We maken een prachtige rit door Toscane over de via Cassia SS2, met prachtige vergezichten over het glooiende land. Zowaar een paar druppels regen , het is gelukkig wat minder warm 26-28 graden.We besluiten een stop te maken in Siena,maar schrikken ons rot van de enorme drukte. Heel veel Amerikanen, wat een kermis .Snel verder dan maar we willen de herineringen die we uit het verleden hebben aan rustig door de straatjes zwerven niet laten bederven. Verder naar Montalcino waar Rob een Brunello proeft en dan voor mij nog even naar St. Antimo .Altijd mooi maar ook al drukker dan in verleden.

In Viterbo moeten we even zoeken naar het Hotel,onze nav. is niet meer bij de tijd dus met hulp van Google gevonden. Eindelijk een zwembad voor mij. Morgen een luie dag.

24-06-2022 Alla Corte delle Terme is een mooie naam voor een 4 sterren Resort, het is een beetje vergane glorie maar verder o.k. We gaan eerst even Viterbo bekijken, vanmiddag luieren. Na de afgebroken kroon in Lucca breekt bij Rob nu een stuk van een andere kies.wat blijft er van deze man over? Hij wil niet naar een tandarts hier, we zien wel hoe het verder gaat. Viterbo had niet veel bijzonders Palazzo delle Pape was mooi gebouw. Snel terug naar het Hotel en lekker aan de rand van het zwembad gelegen. Wel bijzonder was de Etruskische Necropool die we vlak bij het Hotel vonden.

25-06-2022 Vandaag vertrekken we naar Caserta. Eerst richting Rome ,via de SS6 ,stukje Autostrada en dan weer binnendoor.Langs Rome verloopt soepel,onderweg gestopt in Montecassino.Indrukwekkend gebouw zeker als je bedenkt wat daar is gebeurd in WO II.Het hotel Caseta Antica was even zoeken,doordat er een weg was afgesloten.De wegen zijn zo nu en dan echt heel slecht met gaten en scheuren.Toen was het even spannend of de auto de steile helling af kon ,maar ook dat is gelukt. We zijn toch maar wat verder vooruit gaan boeken omdat het geleidelijk drukker begint te worden.

Alweer hebben we heerlijk gegeten,de mozzarella is supervers.We worden verwend met toetjes,heerlijke taart met citroen en amandel en sfogliatelle als extraatje

26-06-2022 In Caserta bezoeken we de zijdefabriek van Koning Ferdinand ,sinds kort op de Werelderfgoedlijst.Bijzonder om te zien . Verder bekijken we de tuinen van het paleis,hopen dat het daar wat koeler is maar het is erg open dus ook warm. We gaan ook naar het Aquaduct van Vanitelli,een gigantisch bouwwerk,aangelegd om de tuin van het paleis en de zijdefabriek van water te voorzien.

daarna nog even lekker bij het zwembad gezeten en in de avond weer verwend door Antonio.Er waren de hele dag communifeesten,als een Italiaanse film hebben we ervan mee genoten. Tot slot met veel complimentjes en een fles Rosso piceno van de eigenaar,hij blijkt zelf een Maserati fan, vertrekken we morgen weer.

27-06-2022 We gaan verder naar de Amalfi kust. We staan vroeg op om de drukte te vermijden,vertrekken om 6 uur uit Caserta.Het verloopt prima langs Napels en dan naar de kust.De kustroute is mooi met prachtige uitzichten. We stoppen in Amalfi voor een wandeling en een ontbijt.Worden nog verrast door een muziekkorps ,vrolijke boel.Dan door naar Scalea vanaf nu is het voor ons onbekend terrein ,het landschap is mooi veel groen. Scalea is rommelig veel goedkoop toerisme zo te zien.de Agriturismo valt wat tegen ,restaurant is niet open dus dan maar de stad in.We moeten erg lang wachten op een verder uitstekende pizza.

Het blijkt de volgende ochtend dat de agriturismo heel veel last van de corona crisis heeft gehad ,ze hebben al een deel van het complex verkocht en het is de vraag of ze het gaan redden als toerisme niet weer aantrekt.Sneu .

28-06-2022 Vandaag gaan we naar Tropea,langs de kust.We zijn verrast door het prachtige landschap,vooral dat het zo groen is.Het is ook een beetje dubbel het is ook heel rommelig met veel afval langs de kanten,de wegen zijn slecht soms heel slecht. De uitzichten op de zee en bergen zijn fantastisch.De agriturismo Villa d'Aquino is geweldig ,heerlijke kamer met eigen terras en vlak bij de zee.We eten bij restaurant dichtbij,tip van de eigenaar.Lokaal eten super leuk,maar wat te pikant voor Rob.Het apero hadden we in Tropea gedaan dat was heel toeristisch.Prachtige zonsondergang gezien!

29-06-2022 We rijden naar Reggio Calabria om de bronzen van Riace te gaan bekijken.Mooie rit er naar toe ,we zien sicilie nu heel dichtbij.De stad is erg druk maar we vinden zowaar een parkeerplek om de hoek bij het museum.De bronzen beelden blijken prachtig te zijn ,wat een vakmanschap en dat 5 eeuwen v.C !

We nemen terug dezelfde route en stoppen in Scilla ,een klein haventje aan zee.We lunchen daar met fritto misto etc.Onderweg kopen we wat lekkere dingetjes om in de avond thuis te eten. We lopen ook nog even naar het strand,Ik denk dat we op hetzelfde niveau zitten,maar het blijkt de rand van een klif te zijn.Dus voor mij doodeng.Er is een trap naar beneden maar dat durf ik niet We genieten van de zonsondergang en dan lekker thuis eten.

30-06-2022 We maken de oversteek naar Crotone met als tussenstop Cosenza.De rit door het binnenland is mooi,weer valt ons op hoe groen het is soms lijkt het wel Zwitserland.In Cosenza koop ik een rieten hoed en wat kan Rob toch goed parkeren met die grote bak.In Crotone hebben we  aan de kust B&B Ca'Dommilio,het ligt prachtig direct aan zee,met ook nog een zwembad.De eigenaren zijn heel gastvrij,we krijgen direct iets te drinken met wat hapjes. Het ontbijt met veel vers fruit en tomaten etc.In de avond wandelen we langs de boulevard,hebben een apero met zeefruit en gaan daarna een pizza eten.

01-07-2022vanaf Crotone rijden we langs de kust naar Ginosa een plaatsje onder Matera. Onderweg besluiten we een plaatsje in de heuvels te bezoeken ,het wordt Rossano waar tot onze verrassing De Codex Purpuris Rossanensis blijkt te liggen.Sinds kort op de werelderfgoedlijst ze zijn er heel trots op,we gaan kijken en het blijkt een heel bijzonder werk te zijn.We komen op de weg ernaar toe bijna vast te zitten in de nauwe straatjes ,maar het lukt Rob om er ongeschonden weer weg te komen.

Het hotel in Ginosa is een Masseria,de ontvangst is wat vreemd , we zullen zien wat het wordt we eten hier ook vanavond. Het verblijf blijkt uiteindelijk heel aangenaam, de familie is heel aardig en het restaurant is super en dus heel druk in de avond.

02-07-2022 Naar Matera, de rit er naar toe is alweer een verassing ,golvende graanvelden en afgewisseld door olijfbomen.Dan matera direct al heel erg druk en snel blijkt waarom er is die dag een Festa en een Processie.Door alle drukte heen zijn we naar de Sassi gelopen.Veel trapjes op en af,maar het zicht op de Sassi maakt diepe indruk.De grotkerkjes die we hebben bekeken hebben fresco's uit de XI v.C  We zijn er 2 gaan bekijken ( v.d 166) ,daarna zijn we lekker wat gaan drinken en vielen toen met onze neus in de processie.Eerst een optocht van mensen op paarden ,volwassenen en kinderen, wie een paard heeft mag meedoen hoorden we. Daarna de processie koetsen met de pastores met een pop in hun handen en hysterische mensen er omheen.Wat een Casino!

We hebben Matera verlaten en nog een klooster bezocht in Montescaglione dan verhit terug naar de Masseriain Ginosa om af te koelen.De eigenaar neemt ons mee naar het dak ,waarvan je een geweldig uitzicht hebt op de omgeving .Ik vraag hoever het land van hem is en hij maakt een groot armgebaar ,tot aan de bergen daar en tot ergens daar.Enorm dus,  zover je kunt kijken. Die avond eten we een heerlijke pizza van speciale granen en een zuurdesem .

03-07-2022 We gaan verder door het binnenland naar Taranto. Nog steeds veel graan en olijfgaarden .Onderweg bezoeken we een klooster en gaan naar Locorotondo en Alberobello om trulli te zien.Op de weg erheen zien we er ook al veel in alle maten ,.De Dorpjes waren weer vol met toeristen en winkeltjes met prullaria dus daar zijn we snel weer vertrokken.In Taranto hebben we een Hotel aan de haven ,is prima maar verder is Taranto oud en vies en somber.In de avond gegeten in een visrestaurant met vreselijke  arrogante eigenaren,veel geschreeuw ,weinig lol,verpest de sfeer.

04-07-2022Vandaag naar Gallipoli, voor een deel langs de kust In het land zien we veel olijfbomen waarvan er al veel ziek zijn. Het is akelig om te zien al die bomen waarvan je weet dat ze dood gaan.We rijden langs de testbaan van Fiat,door de muur er omheen konden we helaas niet veel zien.Onderweg stop gemaakt in Nardo met aantal Barok gebouwen,doet Spaans aan.We zijn bij de Masseria wat te vroeg er is niemand om ons te ontvangen,dan maar naar de kust om wat te eten en te drinken.De baai bij Gallipoli is prachtig,Baia Verde.Ik voel me niet zo lekker,buik is wat van slag ,vanavond maar niet uit eten dan .De airco in het huisje werkt niet goed ,uiteindelijk verkassen we naar ander huisje daar is alles o.k.

05-07-2022 We ontbijten in het restaurant van de Masseria,heel goed alles is lekker vers.Daarna gaan we naar Gallipoli,het is een havenstad die door de eeuwen heen vooral heeft bestaan van de olijfolie handel.Je ziet dat het een rijkere stad is.We bekijken een ondergrondse olijfolie pers van ruim 600 jaar oud.We kopen ook een blik olie.Het gaat hier erg slecht met de bomen,ze zijn bijna allemaal aangetast en gaan dood .Het is een enorm probleem.We rijden langs de kust naar het meest zuidelijke punt van Puglia, M.S.Leuca.Vanaf daar gaan we dus geleidelijk weer noordwaarts.Restaurant van de Masseria L'Antico Frantoio is prima.

06-07-2022  Weer een heerlijk ontbijt met verse yoghurt,vijgen etc.We gaan eerst naar Otranto,wat een heel leuk havenstadje blijkt. Er is een kerk met een prachtige vloer met mozaieken en een benedenkerk.ook nog een kerkje met mooie fresco's uit XII eeuw. We zitten heerlijk op een terras aan zee, lekker een beetje wind. Dan gaan we verder naar Lecce, het is een grotere stad met in het oude deel veel Barok.Het Castello is weer Spaans van oorsprong, ook de bouw van de huizen doet Spaans aan . De kerken zijn vol met Barok versieringen ,niet onze favoriet maar wel bijzonder. We slenteren lekker door de straatjes en besluiten toch maar " thuis" te gaan eten.

07-07-2022  We vertrekken vanuit Gallipoli noordwaarts via Lecce naar Brindisi.Dat is weer een havenstad ,waar we wat gaan drinken en kerk en wat opgravingen zien. Daarna Ostuni,ligt tegen een berg geplakt ,je waant je weer in Spanje in een van die witte stadjes. We lunchen er met broodje mozzarella tomaat,blijft toch favoriet .Daarna de kathedraal bekeken met mooi roosvenster. Er zijn veel huwelijken,veel mooie jurken!

Na de klim in Ostuni naar de kathedraal,laat Rob de autosleutel vallen,die komt midden onder de auto terecht. Oeps!! De man van het terras komt te hulp,gelukkig heeft hij lange armenen kunnen we verder.

De Masseria Parco di Castro blijkt prachtig te zijn,we krijgen super grote kamer, met mooi terras.Kapelletje ernaast, uitzicht op de tuin is mooi.Ook het restaurant is erg goed,we zijn enige gasten maar ze koken toch.Uitgebreide antipasti en heerlijke primi dan koffie met cantucci toe.

Frittata met courgette en munt ! onthouden en een bijzondere groente lijkt op meloen smaakt als komkommer.

08-07-2022  Regen vandaag !Het is al in de nacht begonnen en het is lekker afgekoeld.De airco kan even uit. Rob zet de auto in de regen zodat hij een beetje schoon kan spoelen. We besluiten een dagje thuis te blijven,even rust. Er is veel app verkeer met het thuisfront. Vanavond eten we ook weer hier, het is hier heerlijk rustig . Bij het eten blijkt muziek te zijn 1 man met een accordeon en veel electronica, enorm lawaai ,met elkaar praten is er niet meer bij.

09-07-2022 We vertrekken richting Bari.Rijden weer langs de kust,er is nog storm de zee is wild.Schuimkoppen op het water.We willen een kustplaatsje bezoeken,maar het is zo druk dat parkeren niet gaat lukken. Dan door naar Bari,ook druk maar we vinden een plekje, de oude stad is leuk .We bezoeken de st Nicolaaskerk,het blijkt een bedevaartsplek voor Russisch en Grieks orthodoxen.Met name de benedenkerk.We lopen terug richting het nieuwere deel met grote winkels, brede lanen.Het is overal erg druk ,vanwege het weekend misschien? We rijden verder naar kleiner kustplaatsje om wat te drinken,dat lukt in aardig barretje. We leggen aan de barvrouw uit hoe ze een Limoncello Spritz maakt en dat lukt. Dan naar Canosa di Puglia voor Hotel.Het Blijkt een enorm binnenzwembad te hebben ,lekker . Canosa di Puglia is verrassend leuk we eten in eenvoudig restaurantje.

10-07-2022  Na een wat saai ontbijt in de kelder, gaan we bedenken wat te doen. Ik had gelezen dat hier een opgraving is, ik doe navraag bij de receptie en de man regelt direct dat we met een gids mee kunnen ernaar toe.Het is een grote verrassing,het blijkt een enorm complex te zijn met de resten van een Romaanse kathedraal boven op een Griekse tempel. Rond en in deze stad is enorm veel te zien en de gids brengt ons van de ene plek naar de andere.Graven ,waarvan sommige nog met fresco's en een Romeinse villa onder een groot kantoorgebouw. Resten van huizen met mozaiek .Canosa di Puglia was een belangrijke stad al in de IV en V eeuw v.C, er werd bijzonder aardewerk gemaakt.En nu nog steeds .In het plaatselijk museum zien we een grote verzameling ervan, vooral met de kleur roze en lichtblauw hebben we nooit eerder zo gezien. We gaan even bijkomen op het plein met prosecco en hapjes. Daarna maken we nog een korte rit naar Castel del Monte ,het is niet ver het landschap van de Murge is mooi, glooiend vol met druiven en gelukkig weer gezonde olijven. Het kasteel bekijken we van een afstandje hebben geen zin om er in te gaan.

11-07-2022 Vandaag naar de Gargano ,De hielspoor van Italie.We rijden eerst naar de zoutpannen,het is een groot gebied met veel vogels o.a flamingo 's .We besluiten door te rijden naar Vieste zodat we morgen een rustdag hebben.Het is een rit met prachtig uitzicht op de omgeving en de zee.Bergen vol met olijfbomen en steeds de Adriatische zee in beeld , met prachtige baaien die mooi afsteken tegen de zandstenen rotsformaties.Vieste is weer zoals alle toeristische trekpleisters,vol met winkeltjes met zooi en druk.Dus we drinken er wat en gaan naar Monte sant Angelo,weer al die bochten ,maar het is prachtig.Het is even zoeken naar het Palace Hotel San Michele, het ligt prachtig met een geweldig uitzicht tot aan de zee.We komen te laat in het restaurant ,blijkbaar wordt hier al wat eerder gegeten dan in het zuiden.De ober is narrig ,maar we krijgen toch nog wat.Vlees van Rob is taai, ook dat nog. Morgen eten we hier zeker niet.

12-07-2022 Vandaag rustig dagje. We maken een wandeling door het stadje.Bezoeken de grot waar St.Michael 3 maal verschenen is,het is een soort Lourdes.Veel trappen lopen. Er is nog een kerkje met fresco's.We bespreken restaurant dichtbij het Hotel. Kopen orechiette voor als we met de hele familie zijn en wat fruit.Dan lekker op ons eigen terras,dat enorm is met prachtig uitzicht. Door het wisselende licht verandert de kleur van de zee voortdurend .Ik ga nog even zwemmen,het water in het zwembad is ijskoud brrr. Het eten in het restaurantje is prima met lekkere prosecco,voldaan terug in ons enorme bed.Zeker 2.50 breed !

13-07-2022 We vertrekken uit Monte Sant Angelo.Bijzondere plek.De rit dwars door de Gargano is prachtig,we gaan richting Pescara dus weer langs de kust, en de Adriatische zee. We stoppen even om de kerk voor Padre Pio te zien met het mega koperen dak.Dan verder naar Termoli voor een koffiestop.We wandelen wat door de straatjes met weer een Castello,leuke winkeltjes en veel eethuisjes. We overnachten in Petacciato in Hotel Nardo.het is eenvoudig maar we worden hartelijk ontvangen.Er is ook een restaurant ,we kunnen er eten vanavond.we verheugen ons al op Ascoli Piceno morgen,  Het eten blijkt bijzonder goed,restaurant wordt ook druk bezocht.Mosselen vooraf.dan pasta met tonijn-asperges-tomaat en peperige olie. Salade van rucola met peer en geitenkaas.

14-07-2022 We gaan op pad naar Ascoli Piceno,voor ons een oude bekende ,maar al lang geleden.De rit gaat over de SS16 die langs de hele Adriatische kust omhoog gaat.We maken nog een stop in Ortona en treffen daar een markt. Leuke onderbreking.We bereiken Ascoli.het Hotel is prachtig midden in het oude centrum dus lastig te bereiken,maar het lukt. De auto kan in een garage ,er gaat iemand mee om de weg te wijzen. We gaan direct naar het mooie centrale plein en natuurlijk naar Cafe Meletti voor een aperativo. Onze kamer heeft een probleem,de badkamer stinkt. We melden het maar er is helaas geen andere kamer vrij,dus dan maar raam open en fan en airco aan.

In de avond lokaal gegeten ,we drinken vin cotto met anijskoekjes.Ze lijken op Friesche duumpkes.

15-07-2022 We krijgen een andere kamer en kunnen er direct na het ontbijt in. Veel beter! Nu de stad opnieuw verkennen.We gaan op zoek naar de vin cotto,het is in een klein winkeltje te koop. En dan nog de koekjes,ook die vinden we. Verder zie ik een leuke jurk die ik besluit te gaan kopen. We hebben een heerlijke dag hier,weer een aperativo bij Meletti.We eten bij Vittoria,nemen het menu , het is eigenlijk teveel maar wel lekker. Met gefrituurde groente en de olivi ascolani. We bereiden ons voor op vertrek morgen er is al veel contact met de rest van de familie. Iedereen is nu op weg behalve Rees.

16-07-2022 Vandaag vertrekken we naar Cortona waar we met onze kinderen en kleinkinderen een week gaan verblijven. Na vertrek uit Ascoli Piceno rijden we naar Norcia, waar we schrikken van de enorme schade die er nog steeds is door de aardbeving van 6 jaar geleden. We kopen er wat ham en worst en dan verder. Voor Norcia hebben we toch nog even de afslag genomen naar de Monte Sibbelini ,altijd bijzonder maar nu door de aanhoudende droogte wel erg kaal. Na Norcia rijden we richting Perugia over Foligno en Trevi waar we nog even een koffiestop maken.Intussen zijn de kids uit Ulft lekker op weg. Rees vertrekt pas vandaag dus die zullen laat aankomen. J.W is er het eerst en wij verdwalen nog op het laatste stukje maar vinden de Villa Farneta uiteindelijk ook. Na ons arriveert Groningen en Rees is er pas om 22.00 uur.We eten uiteindelijk met z'n allen en dan moe naar bed.

17-07-2022 Vandaag een rustdag voor iedereen.Opeens zijn we met 12 man dus dat betekent veel boodschappen doen ,het is een hele vracht. Iedereen geniet enorm van het zwembad. De kinderen zijn er niet uit te krijgen. Allemaal rood verbrand.in de avond eten we met z'n allen onder de overkapping. Er zijn helaas veel muggen en het is erg warm Bijna 40 graden.

18-07-2022 De dagen verlopen volgens vast ritme. Eerst inkopen doen,we doen dat om de beurt de supermarkt is 8-10 km hier vandaan dus alles in een keer mee is het handigst.vanavond wordt het barbeque. Er wordt weer veel gezwommen Artjom zijn tand is er uit.Ook bij Lucas wiebelt er een.

19-07-2022 De muggen hier zijn echt een plaag .De kinderen zitten vol bultjes. Douwe voelt zich niet lekker ,hij heeft last van duizeligheid.Hij ligt veel op bed.

20-07-2022 We genieten van de rust en ruimte hier ,al is het wel erg warm.Het is nu warmer dan in het zuiden. We ontbijten uitgebreid ,verder lekker lezen luieren en een beetje zwemmen.

21-07-2022 Er worden wat uitstapjes gemaakt in de omgeving. Wij blijven lekker thuis hoeven even niks,ook fijn.

22-07-2022 De grote dag Opa is 75 jaar vandaag! Door iedereen gefeliciteerd ,geknuffeld door de kleintjes.H.J en ik gaan inkopen doen voor een feestmaal.Dan naar Cortona , Mariette gaat ook mee. We bezoeken het museum,het valt licht tegen. De beroemde Etruskische lamp is in perspex ingepakt en niet zo mooi te zien als voorheen. Dan koffie en een ijsje op de bekende plekken,maar ook hier geldt wat is het veranderd.Dit is wat toerisme doet. We hebben met zijn allen een gezellige borrel en mooi diner.Rob krijgt een kistje wijn voor zijn verjaardag. Iedereen met bolle buik naar bed.

23-07-2022 De ochtend van vertrek.Mariette en Douwe zijn het eerst,dan Rees.JW en Olga blijven nog een week in Italie.Wij gaan naar San leo. We rijden eerst naar Tuoro en dan verder binnendoor prachtige landschappen.We stoppen in Citta di Castello wat een verrassend leuke stad blijkt te zijn, met meerdere pleintjes en ook nog een markt.Dan door het land van Montefeltro. We komen aan in San Leo ,altijd weer bijzonder. We krijgen een kamer in een ander gebouw,helaas zonder airco.Moeten het doen met een ventilator.We eten in het stadje,bijzonder kaasje in grot gerijpt met kastanjehoning.jammie!

24-07-2022 Na een onrustige nacht vertrekken we weer binnendoor.Prachtige uitzichten,slechte wegen.Veel fietsers wat een moed.Eerst rijden we richting Ravenna dan naar Ferrara,Padua en zo verder naar Bassano del Grappa.We zijn warm en vermoeid en willen stoppen om wat te eten,maar dat wil maar niet lukken. Het verblijf in Bassano is heel bijzonder in een landhuis dat nog in originele staat is en nog wordt bewoond door de eigenaar.We krijgen de Jachtkamer. In de avond is er een dansfeest in de tuin.We besluiten in de stad te gaan eten als we terug komen blijken er zeker 100 auto's op de parkeerplaats te staan. Waar komen ze vandaan? het feest is tot 12 uur met muziek en dans,maar wij gaan lekker slapen.

25-07-2022 Heerlijk geslapen,bed prima airco heel stil.We krijgen een fantastisch ontbijt op een van de terrassen van het huis ,alles wordt uitgeserveerd op mooi servies en tafellinnen. we gaan Bassano maar eens verkennen,weten nu waar we moeten parkeren omdat we gisteren bij toeval perfecte plek vonden.Het is een leuk plaatsje aan de rand van de bergen. In de middag siesta in koele kamer ,later naar het Museum van keramiek,waarbij vooral het pand waarin het zit interessant is.Ook mooi uitzicht op de houten brug. We hebben afgesproken dat we thuis eten. Ze maken er iets bijzonders van ,hebben weer mooi gedekt in de tuin.We krijgen ham en meloen,zwarte rijst en Rob krijgt nog kalfsvlees en dan grappa en koffie toe.Heerlijke prosecco erbij.

26-07-2022 we starten vroeg en zijn van plan om terug te rijden via Trento en dan over de Resia pas.We zien wel hoe ver we vandaag komen,er is regen voorspeld. Het heeft geregend in de nacht,maar daar hebben we niks van gemerkt.Na weer een heerlijk ontbijt van Carlotta vertrekken we en kunnen gewoon met open kap rijden.We maken een stop in Merano,bevalt niet zo goed het is warm en druk en ik heb het een beetje benauwd . Als we verder gaan zien we dat de Resia Pas is gesloten, we zijn dan al op de helft dus wat nu? Rob gaat bij een benzinepomp vragen of ze meer weten. Er blijkt grond te zijn verschoven door de hevige regenval,ze zijn aan het werk om het op te ruimen en de pas gaat morgen weer open.We boeken een Hotel in Sankt Valentin auf der Haide en gaan daar heen.In het plaatsje is de weg al geblokkeerd door alle vrachtwagens die in de rij staan voor de pas,we bereiken nog net het Hotel. Het zijn heel aardige mensen we kunnen er ook eten,mama kookt! We eten wederom teveel 5 gangen,dat zijn we niet gewend.

27-07-2022 vanmorgen fris op pad,wat een verademing dat het hier zo koel is.We kunnen de pas over en het is een mooie rit,daarna over de Fernpass in Oostenrijk vervolgens Kempten, Memmingen.Na Ulm gaan we weer een stuk binnendoor.We rijden tot onder Wurzburg naar Hotel Edelfinger Hof in Bad Mergentheim .Hebben een enorme kamer ,en eten die avond heerlijk op het terras.Het is wel weer wennen aan het Duitse eten.Morgen laatste rit naar huis.

28-07-2022 We beginnen binnendoor ,rijden een stuk van de Romantische Strasse en dan wordt het toch echt Autobahn.Het is wel weer wennen aan het geraas en lawaai.We stoppen nog een paar keer voor koffie en tanken en een stukje Kasesahne torte! dan stoppen we nog even in Rees voor een kopje thee en halen de Delta op in Ulft.Zo komen we voldaan en moe weer thuis.We zullen nog even tijd nodig hebben om weer te landen,maar het was een fantastisch avontuur.